Interview met Louis Vervisch - zaakvoerder achter Discovermeat.be
Vers vlees van de hoogste kwaliteit nu ook bij je thuis geleverd? Dat kan vanaf nu dankzij Discovermeat.be. Via de webshop kun je verschillende soorten kwaliteitsvlees bestellen en daags nadien kan het al op je bord liggen.
Het verhaal achter Discover Meat start bij Distri Carne, het bedrijf van Louis Vervisch.
"Na een opleiding als slager in Ter Groene Poorte in Brugge werkte ik eerst bij enkele slagerijen vooraleer ik bij Distri Carne terechtkwam. Na enkele jaren ervaring op te doen en het reilen en zeilen onder de knie te hebben kreeg ik in 2012 de kans om het bedrijf over nemen. Waarom ook niet, Distri Carne bestaat al sinds 1988 en brengt al even lang brengt het beste kwaliteitsvlees uit binnen- en buitenland aan de man."
Al meer dan dertig jaar dus?
"Toen was dat pionierswerk. Nu staan Ierse Ribeye en andere soorten topvlees bijna standaard op de menukaart maar toen was dat nog niet zo. Bijna 95 procent van ons cliënteel zijn restaurants en traiteurs, slechts een klein deel particulieren.
Die laatste groep is groeiende en daar willen we op in spelen met een aparte merknaam en eigen webshop."
En zo kwam het idee om de webshop Discovermeat.be te lanceren?
"Inderdaad, ik kreeg heel vaak de vraag van mensen of ze geen vlees konden kopen in kleine porties. Met de webshop willen we ons gamma ook openstellen voor hen.
Enerzijds zien weten uit de cijfers we dat Belgen jaar na jaar minder vlees eten, anderzijds voelen we zelf een duidelijk stijgende vraag naar iets exclusievere vleessoorten van hogere kwaliteit. We eten met andere woorden, minder maar beter vlees."
Het beste van het beste?
"We bieden inderdaad onze toppers aan. We selecteerden in eerste instantie van 15 producten. Dit willen we stelselmatig uitbreiden en steeds iets nieuws aan bieden. Uiteindelijk willen we een breed gamma aanbieden met varken, lam, kalf, rund, gevogelte en charcuterie. Daarnaast zorgen we ook dat er een aanbod is op maat van de klant. We zullen luisteren naar hun wensen. Tot slot werken we ook seizoensgebonden. Onder meer fazant en hertenkalf in het wildseizoen, lamsvlees in de lente."
Ook Iberico-vlees van de Beher-varkenskwekerij staat tussen de lijst?
Beher is een wereldbedrijf dat exclusief Iberico-varkensvlees produceert en internationaal verkoopt. Het hele kweekproces van bevruchting tot het eindproduct is volledig in handen van het bedrijf en dat vertaalt zich in smaakvol en mals vlees dat je nergens vindt. Zo viel het bedrijf al vele malen in de prijzen op de grootste vleesbeurs van Europa in Frankfurt. Distri Carne is de enige verdeler van BEHER in de Benelux en zijn daar zijn we heel trots op,
Hoe wordt het andere vlees precies geselecteerd en verwerkt?
We werken al sinds het begin van Distri Carne samen met topslachthuizen uit die enkel het beste vlees verwerken. Dat komt bij ons toe in deelstukken, zeg maar grote stukken. We zijn hier dagelijks bezig met het versnijden van vlees op maat van de klant, een echte ambacht.
Zorgt dat voor het onderscheid met anderen?
Dat zorgt inderdaad voor een groot verschil met wat er in de supermarkten te vinden is. Een stuk vlees is hier niet zomaar een stuk vlees. We werken enkel met de beste kwaliteit. Daar betaal je iets meer voor. Vergelijk het met een auto. Uiteindelijk is dat een bak met vier wielen – maar voor een Mercedes betaal je echter meer dan een Renault.
Het is uiteindelijk altijd een kwestie van vertrouwen. Wij hebben een vertrouwensband met onze leveranciers en die band creëren we ook met onze klant. Oorspronkelijk voornamelijk restaurants en traiteurs, nu ook particulieren
Hoe werkt dat precies, vlees bestellen op een webshop?
Het principe is simpel. De klant selecteert het vlees en de hoeveelheid die hij wenst. Het vlees wordt met de nodige zorg vacuüm verpakt volgens de strenge regels van het FAVV – die voor de groothandel tien keer strenger zijn dan bij de slager. Daags nadien kan het al geleverd worden bij de klant. Die kan het meteen bereiden of nog 10 dagen bewaren in de koelkast ( bij max. 6 °C). In de diepvries blijft het tot 6 maanden houdbaar.
Betekent dat dan geen concurrentie voor de klanten van Districarne, de restaurants?
Thuis koken voor gasten en op restaurant gaan eten zijn twee verschillende ervaringen. Restaurantgasten gaan er niet enkel voor het eten, maar ook voor de mooie setting, de bediening, het gemak om niet te moeten afwassen, de keuze uit aangepaste wijnen. Kortom voor de totaalbeleving van een restaurantbezoek. Thuis zelf in de potten roeren of barbecuen voor familie en vrienden is een andere beleving.
Als mensen thuis koken, verliest een restaurant dan persé een klant die avond? Ik denk het niet, sterker nog, mensen die via Discover Meat kennis maken met de top van de vleeswereld zullen dit al sneller eens op restaurant durven bestellen.